SZLAK MILITARNY

 

TWIERDZA PRZEMYŚL

Znajduje się na styku Kotliny Sandomierskiej i Karpat. Jej budowę rozpoczęto w połowie XIX w., w okresie wojny krymskiej i pogorszenia stosunków między Austria i Rosją. Głównym celem budowy twierdzy była obrona Bramy Przemyskiej. Budowa miała trwać 24 lata. Ze względów finansowych nigdy w pełni nie zrealizowano, kilkakrotnie modernizowanego projektu. Wraz z twierdzą powstały inne budynki konieczne do obsługi fortyfikacji, co spowodowało gwałtowny rozwój miasta. W okresie I wojny światowej przemyska twierdza była trzecią co do wielkości europejską fortyfikacją, trzykrotnie obleganą. W 1968 r. twierdzę objęto ochroną jako ważny zabytek architektury obronnej. Po fortach biegnie Szlak Architektury Obronnej oznakowany kolorem czarnym.

 

 

ZESPÓŁ SCHRONÓW KOLEJOWYCH
I FORTYFIKACJI. STĘPINA-CIESZYNA

Na granicy wsi Stępiny i Cieszyny znajduje się naziemny tunel schronowy wchodzący w skład głównej kwatery Hitlera z II wojny światowej – kompleksu Anlage Süd. Stępińsko-cieszyński tunel (schron nr 1) jest największym obiektem kompleksu – liczy 393 m długości, blisko 12 m wysokości i ma ściany grubości ponad 2 m. Jego kształt jest łukowaty, co chroni go przed bezpośrednim atakiem bombowym. Ma on także system zabezpieczeń przed atakiem chemicznym. W 1941 r. w schronie kolejowym zatrzymał się pociąg Hitlera. Obecnie tunel schronowy stanowi miejscową atrakcje turystyczną i jest udostępniony do zwiedzania.

 

 

TUNEL SCHRONOWY W STRZYŻOWIE

Pod Żarnowską Górą w Strzyżowie znajduje się kolejny ze schronów kolejowych kompleksu Anlage Süd. Jest jedynym podziemnym tunelem kolejowym w Polsce, a także unikatowym obiektem architektury militarnej na skalę europejską. Wzniesiono go na przełomie 1940 i 1941 r. Liczy 438 m długości i blisko 9 m wysokości. W czasie spotkania Hitlera z Mussolinim w Stępinie, w strzyżowskim tunelu bazował pociąg wodza III Rzeszy – Amerika. Obecnie tunel, podobnie jak inne obiekty kompleksu Anlage Süd, udostępniony jest do zwiedzania. Organizowane tu są również pikniki militarne z udziałem grup rekonstrukcyjnych.

 

 

LINIA MOŁOTOWA

Radzieckie fortyfikacje z lat 1939–1941, zwane Linią Mołotowa, były szczytowym osiągnięciem architektury obronnej początku II wojny światowej. Linia jest najdłuższym systemem umocnień w Polsce, ciągnącym się przez ok. 1300 km od Bieszczad po Pomorze. Podkarpacki odcinek Linii Mołotowa, od Bieszczad, Bóbrki przez Myczkowce, Lesko, Załuż, Olchowce, Sanok, Dobrą po Dynów i dalej na Przemyśl i Lubaczów, jest jednym z najmniej znanych fragmentów fortyfikacji. Znajduje się na nim wiele ciekawych obiektów. Rosjanie zdążyli tu wznieść ok. 71 schronów. Podkarpacka część Linii Mołotowa znajduje się na szlaku rowerowym Śladami nadsańskich umocnień, który ma długość 150 km.

 

Tunel w Stępinie-Cieszynie (fot. Arch. PROT)

 

 

 

Pod Żarnowską Górą w Strzyżowie znajduje się kolejny ze schronów kolejowych kompleksu Anlage Süd. Jest jedynym podziemnym tunelem kolejowym w Polsce, a także unikatowym obiektem architektury militarnej na skalę europejską. Wzniesiono go na przełomie 1940 i 1941 r. Liczy 438 m długości i blisko 9 m wysokości. W czasie spotkania Hitlera z Mussolinim w Stępinie, w strzyżowskim tunelu bazował pociąg wodza III Rzeszy – Amerika. Obecnie tunel, podobnie jak inne obiekty kompleksu Anlage Süd, udostępniony jest do zwiedzania. Organizowane tu są również pikniki militarne z udziałem grup rekonstrukcyjnych.

Kalendarz wydarzeń

NdPnWtSrCzPtSo
      
16
17
18
19
21
22
23
24
27
28
29
30
      
Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna wykorzystuje cookies, które są umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo zmienić te ustawienia, korzystając z ustawień przeglądarki internetowej. Więcej informacji w polityce cookies.